Największy katalog motocykli w Polsce

Dane przeszło 18 tys. motocykli, ponad 400 najlepszych warsztatów motocyklowych

Prawo jazdy na motocykl

Jazda motocyklem to niezwykła przyjemność, o czym raczej nie trzeba przekonywać. Chcąc z niej legalnie korzystać, konieczne jest posiadanie prawa jazdy. Jakie kategorie obowiązują na motocykl i w jakim wieku da się je uzyskać? Jakim motorem można jeździć z prawem jazdy kategorii B, a jakim w ogóle bez prawa jazdy? Sprawdźmy.

Kategoria AM

Minimalny wymagany wiek na rozpoczęcie przygody z jednośladami wynosi zaledwie 14 lat – w takim wieku przysługuje prawo do posiadania prawa jazdy na kategorię AM. Dzięki niemu w dniu swoich czternastych urodzin młody człowiek może legalnie poruszać się drogach publicznych niewielkim motocyklem, skuterem lub motorowerem z silnikiem o pojemności nie większej niż 50 cm3 i z prędkością maksymalną 45 km/h. W przypadku maszyn z napędem elektrycznym górna granica mocy wynosi 4 kW. Kierowcy niepełnoletni w wieku poniżej 18. roku życia są zobowiązani do przedstawienia pisemnej zgody rodziców lub opiekunów przed przystąpieniem do egzaminu państwowego na kategorię AM.

Kategoria A1

Z kolei w wieku 16 lat można przystąpić do egzaminu na prawo jazdy kategorii A1 (również wymagana jest zgoda rodziców). Pozwala ono na kierowanie motocyklem z silnikiem o pojemności skokowej do 125 cm3, którego moc wynosi maksymalnie 11 kW, a jej relacja do masy własnej nie jest większa niż 0,1 kW/kg. O ile więc kategoria AM nie dawała szansy na jakąkolwiek odważniejszą zabawę na motocyklu, o tyle już A1 umożliwia zakup dość zrywnej i dynamicznej maszyny, na której można nie tylko się uczyć, ale również przyjemnie pojeździć.

Kategoria A2

Od 18. roku życia można zdawać egzamin na kategorię A2, której posiadanie w prawie jazdy uprawnia do korzystania z motocykli o maksymalnej mocy 35 kW. Z kolei relacja mocy do masy własnej nie może być w tym przypadku większa niż 0,2 kW/kg. Nie ma zatem limitu ze względu na pojemność skokową – granica dotyczy wyłącznie mocy.

Kategoria A

Kategorię A uznaje się za tzw. pełne prawo jazdy na motocykl, które można zdobyć w wieku co najmniej 24 albo 20 lat, jeżeli kandydat posiada prawo jazdy kategorii A2 dłużej niż 18 miesięcy. Kategoria A nie nakłada na kierowcę żadnych ograniczeń, umożliwiając legalne korzystanie z motocykla o dowolnej mocy i pojemności skokowej silnika.

Prawo jazdy kategorii B

Wiele osób zapewne zastanawia się, jakim motorem można jeździć z prawem jazdy kategorii B. Za sprawą zmian wprowadzonych pod koniec 2014 roku do Ustawy o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2014 r. poz. 600) każdy, kto posiada prawo jazdy na samochód dłużej niż 3 lata, może legalnie poruszać się po drogach publicznych motocyklem z silnikiem o pojemności skokowej do 125 cm3 i mocy nie większej niż 11 kW, której stosunek do masy własnej nie przekracza 0,1 kW/kg. Wobec tego jakim motorem można jeździć bez prawa jazdy? Czy w ogóle istnieje taka możliwość? Otóż okazuje się, że tak – nie mając żadnych uprawnień do kierowania pojazdami i posiadając wyłącznie dowód osobisty, osoby w wieku od 18 lat mogą kierować motocyklem o pojemności do 50 cm3, który rozwija prędkość maksymalną 45 km/h. Wsiadając na motocykl o większej pojemności, w razie kontroli policyjnej należy być przygotowanym na kary za brak uprawnień. Mandat wynosi 300 zł, jeżeli posiada się jakiekolwiek prawo jazdy (np. na kategorię B podczas jazdy motocyklem o pojemności 600 cm3) lub 500 zł dla osób, które nie mają żadnych uprawnień.

Kupno motocykla

Oczywiście trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje motocykl, niemniej w przypadku początkujących kierowców nie powinien on być zbyt drogi. Chodzi przede wszystkim o pojemność – przy pierwszym motocyklu należy się ograniczyć do modeli z silnikiem o pojemności nie większej niż 125 cm3, których cena z reguły jest dość przystępna. Używany egzemplarz można bez problemu kupić za kwotę ok. 5 tys. zł – to w pełni wystarczy na początek. Dopiero wraz ze wzrostem doświadczenia i umiejętności warto zainwestować w mocniejszy motocykl z bardziej pojemnym silnikiem, który pozwoli na rozwijanie większych prędkości.